reisverslag 4 - Reisverslag uit Porto, Portugal van scanreis - WaarBenJij.nu reisverslag 4 - Reisverslag uit Porto, Portugal van scanreis - WaarBenJij.nu

reisverslag 4

Door: Wil

02 Juni 2018 | Portugal, Porto

Lieve familie en vrienden
Alweer een vierde verslag van onze reis en wel vanuit Portugal. Ik kan op dit moment niet zeggen vanuit een zonnig Portugal want de zon hebben jullie vooral in Nederland. Denk nu niet dat we slecht weer hebben maar het is zeer wisselvallig en gemiddeld achttien graden .Aan het plezier van de reis doet het verder niet af want er zitten zeker ook zonnige uren bij vooral in de middag.
Ik hoop dat jullie het verslag van vrijdag 25 mei uiteindelijk ontvangen hebben. Het schijnt er lang over gedaan te hebben voor jullie een mailtje kregen dat er bericht was. Het verslag heeft vast de toeristische route genomen i.p.v. de digitale snelweg.
We hebben weer veel gezien en ervaren van de week. We zaten drie dagen in Povoa de Varzim, in de buurt van Porto. Een bezoek aan een Porto, een Porthuis ( met bijbehorende proeverij) en een tochtje over de rivier de Douro is dan natuurlijk een must. Aangezien de camping aan de Atlantische Oceaan lag hebben we op de vrije dag een mooie enz eer frisse strandwandeling gemaakt. De badplaatsjes zijn allemaal nog zeer rustig in deze tijd.
Afgelopen dagen zaten we in Nazare. Vandaar uit hebben we een excursiegemaakt naar het bedevaartsoord Fatime. Omdat het op die dag (30 mei) Sacramentsdag was, was er een grote openluchtmis aan de gang. Er staat een oude en een nieuwe kerk en daartussen in een heel groot plein. Volgens ingewijden veel groter dan bij de St. Pieter in Rome.
Veel mensen leggen een bepaald pad op dat plein op de knieën af naar de basiliek.
Daarna zijn we naar een zoutwinningsgebied gegaan. Het gebied ligt nu 32 km uit de kust maar twee miljoen jaar geleden was hier nog oceaan!!
Om de van Portugese cultuur te proeven hebben we van de week een Fado avond gehad op de camping. Fado is het levenslied van Portugal wat een weemoedige inslag heeft.
Nazare is een leuke badplaats met een groot hoogteverschil. In het bovendorp hebben we gisteravond heel gezellig gegeten met uitzicht op de oceaan. Daar kwam ook een plaatselijke groep folklorische dansen laten zien. De klederdracht wordt nog vrij veel gedragen. De vrouwen hebben 7 !!! rokken aan. Je begrijpt dat niemand echt slank lijkt.
Vandaag gaan we op weg naar Lissabon.
We hopen dat het met alle lezer goed gaat en als je het leuk vind kun je reageren via het verslag maar de gewone mail gaat ook goed.
Ontvang een hartelijke groet vanuit Portugal
Gerard en Wil

Wat betreft de meegezonden foto’s, dat blijft voor ons ook nog steeds een puzzel. De foto’s zijn via de website en dan onde reisverslagen en dan het 1e reisverslag te zien.

• 03 Juni 2018 - 19:09

Tine Baak:

Lieve Wil en Gerard, je verslag is nu vlot over gekomen, wel sterk dat wij veel zon en warme dagen hebben
    en jullie nog frisse dagen. Maar jullie genieten en zien veel en in Lissabon is ook veel moois te zien, ben daar ( lang geleden)geweest.Hier alles goed, Liefs Tine.

Verslag uit: Portugal, Porto

Rondreis Frankrijk - Spanje - Portugal

Lieve familie, vrienden en andere bekenden,
Het is bijna zover. Wel een weekje later dan de bedoeling is, maar goed. Een kleine 3 maanden samen op stap dan maakt een weekje minder niet uit.
5 mei gaan we rustig richting Frankrijk waar onze trip, weer met de ANWB, in Chartres begint. 13 mei wordt een ieder daar verwacht en dan gaan we 7 weken rondtoeren door Spanje en Portugal. De trip eindigt op 27 juni in zuid-west Frankrijk en dan nog een aantal weken door dat land zwerven.

We zullen jullie weer regelmatig op de hoogte stellen van onze reisbelevenissen. Hieronder alvast een kleine greep wat ons te wachten staat:

Deze reis door twee prachtige landen, biedt vele hoogtepunten. Te beginnen in Noord Spanje met het fameuze Guggenheim Museum in Bilbao, de imposante kathedraal van Burgos en de bedevaartplaats Santiago de Compostela. Verder bezoekt u vissersdorpjes en paleizen, maakt u een boottocht over de Douro en wordt u onderweg verwend met heerlijke tapas.
In Portugal ontdekt u onder leiding van een gids de twee voornaamste steden, Porto en Lissabon. De reis voert verder door de groene binnenlanden en langs ruige kusten, waarna u heerlijk kunt ontspannen aan de Algarve.
In Andalusië worden Sevilla en Córdoba natuurlijk niet vergeten en gedurende de terugreis naar het noorden worden de steden Madrid, Toledo en Pamplona aangedaan.
Al met al een rijkelijk gevulde reis, die omlijst wordt door muzikale avonden met flamenco en fadomuziek.

Een hartelijke groet van ons
Gerard en Wil