Rondreis Frankrijk - Spanje - Portugal - Reisverslag uit Porto, Portugal van scanreis - WaarBenJij.nu Rondreis Frankrijk - Spanje - Portugal - Reisverslag uit Porto, Portugal van scanreis - WaarBenJij.nu

Door: Wil

27 Mei 2018 | Portugal, Porto

Lieve familie en vrienden.
Op dit moment ( vrijdagmiddag 25 mei) regent het pijpenstelen dus een goed moment om alle foto’s die we gemaakt hebben op de pc te zetten en gelijk een selectie te maken. Je moet dit goed bijhouden want als je zoveel ziet en steeds verder trekt dan zou je alles door elkaar halen. Behalve reizen en veel zien moet natuurlijk ook af en toe het huishouden gedaan worden. Afgelopen maandag toen we in Pueblo de Sanabria waren hadden we zonnig weer en dus is de was gedaan. Gelukkig is Gerard lang en kon hij zo mooi de lakens aan de lijn hangen die al op de camping hingen. Daarna zijn we naar het dorp gelopen. Sanabria ligt op 960 meter hoogte. Het was een leuk bergdorp.
Dinsdag zijn we weer op pad gegaan en nu naar Portonovo. Het is bergachtig gebied dus altijd wel leuk om te rijden. We zagen zelfs besneeuwde bergtoppen. Ook prachtig is de gele brem die hier volop in bloei staat. Porto Novo ligt in Galicia, de meest noordwestelijk gelegen autonome regio van Spanje. Naast het Spaans wordt hier Galicisch gesproken. Woensdag zijn we naar de hoofdstad van Galicia gegaan: Santiago de Compostella. Om 7.30 vertrokken we al met de bus van de camping dus het was vroeg op die morgen. Voordat we naar het gedeelte zijn gegaan waar de kathedraal zich bevindt gingen we naar het punt waar de pelgrims hun laatste stempelpost hebben en van waaruit ze voor het eerste hun einddoel zien liggen. De kathedraal van de Heilige Jacobus. Als je goed kijkt de foto van Jacobus dan zie je daar van alles liggen, o.a. schoenen, foto 04. Als je bedenkt dat sommige mensen 3 maanden onderweg zijn geweest, of korter maar toch een hele reis, dan is het begrijpelijk dat dit moment heel belangrijk is. Om welke reden de pelgrim ook op reis is gegaan hier nadert het einddoel. Als je de stempels hebt van de laatste 100 kilometer lopen of 200 kilometer op de fietst dan krijg je het officiële document dat je de pelgrimsreis hebt gemaakt.
Met een gedeelte van onze groep zijn we naar de pelgrims mis gegaan die elke dag om 12 uur plaatsvindt. Mooi om mee te maken en te beseffen hoe blij de mensen zijn die de reis volbracht hebben. Op een gegeven moment wordt een wierookvat van 1,50 meter hoog en 53 kilo zwaar door 9 kanunniken in beweging gebracht en dat zwaait dan door de kathedraal. .Als je goed kijkt op foto 06 dan zie je het wierook vat. Als je het meemaakt is het ongelofelijk met welke vaart dat door de kathedraal zwaait.
Bij de lunch begonnen we heel symbolisch met het eten van een jakobsschelp. Deze schelp is het symbool van de pelgrimstocht.
Na de lunch hebben we met de gids de kathedraal bezocht en heeft ze erover verteld. Het was een Spaanse maar die prima Nederlands sprak.
Donderdag hebben Gerard en ik heerlijk gewandeld in Porto Novo en ’s middags nog een tochtje gemaakt naar een kerkje die helemaal bedekt is met Jacobsschelpen. Natuurlijk zijn we ook weer op zoek gegaan naar de caches en vlak voor de brug is er een gevonden.
Onze ANWB begeleiders hadden voor die avond maaltijdsoep gekookt met de bedoeling dat we dat rustig buiten zouden eten. Echter om 16.00 uur begon het te regenen. Gelukkig was het tussen half zeven en half acht net droog zodat we toch nog gezamenlijk gegeten hebben.

Vandaag de tocht naar Portugal gemaakt. Wel een mooie tocht maar door de mist en de regen niet veel van gezien. Maar ja het kan niet altijd lekker weer zijn. Vanavond gaan we wel met elkaar in het campingrestaurant eten. Vast weer erg gezellig en lekker.
Groeten Gerard en Wil.

• 28 Mei 2018 - 11:04

Majorie:

Hallo Wil en Gerard,
    Wat een mooie, interessante reis zijn jullie aan het maken. Het weer bij ons is aan de warme/ zeer warme kant. Een beetje regen kan aangenaam zijn, maar in zuid Nederland krijgen ze iets te veel.
    Genieten jullie nog maar lekker verder.
    Hartelijke groet ook namens de Inlopers. Majorie

• 28 Mei 2018 - 12:15

Marga:

Lieve Wil en Gerard,

Wat kunnen jullie toch héérlijk vertellen over alles wat jullie mee maken.
    Zo te lezen zijn jullie volop aan het Genieten,Van alle bijzondere dingen die jullie zien.
    Hier is het ook heet wat jullie gezien hebben afgelopen weekend op onze foto's.
    Geniet nog lekker verder En laat het u smaken.

• 28 Mei 2018 - 13:01

Carla En Piet:

Weer volop aan ‘t genieten, zo te lezen...Leuk hoor!
    Zoals je al van anderen hebt kunnen lezen, is het hiet zomer!
    En niet zo’n klein beetje ook! Het is nu, terwijl ik zit te schrijven, 28 graden.
    Wij gaan as donderdag ook naar Spanje. We nemen wel wat zon mee...
    Veel plezier en liefs en groeten van Piet en Carla

Verslag uit: Portugal, Porto

Rondreis Frankrijk - Spanje - Portugal

Lieve familie, vrienden en andere bekenden,
Het is bijna zover. Wel een weekje later dan de bedoeling is, maar goed. Een kleine 3 maanden samen op stap dan maakt een weekje minder niet uit.
5 mei gaan we rustig richting Frankrijk waar onze trip, weer met de ANWB, in Chartres begint. 13 mei wordt een ieder daar verwacht en dan gaan we 7 weken rondtoeren door Spanje en Portugal. De trip eindigt op 27 juni in zuid-west Frankrijk en dan nog een aantal weken door dat land zwerven.

We zullen jullie weer regelmatig op de hoogte stellen van onze reisbelevenissen. Hieronder alvast een kleine greep wat ons te wachten staat:

Deze reis door twee prachtige landen, biedt vele hoogtepunten. Te beginnen in Noord Spanje met het fameuze Guggenheim Museum in Bilbao, de imposante kathedraal van Burgos en de bedevaartplaats Santiago de Compostela. Verder bezoekt u vissersdorpjes en paleizen, maakt u een boottocht over de Douro en wordt u onderweg verwend met heerlijke tapas.
In Portugal ontdekt u onder leiding van een gids de twee voornaamste steden, Porto en Lissabon. De reis voert verder door de groene binnenlanden en langs ruige kusten, waarna u heerlijk kunt ontspannen aan de Algarve.
In Andalusië worden Sevilla en Córdoba natuurlijk niet vergeten en gedurende de terugreis naar het noorden worden de steden Madrid, Toledo en Pamplona aangedaan.
Al met al een rijkelijk gevulde reis, die omlijst wordt door muzikale avonden met flamenco en fadomuziek.

Een hartelijke groet van ons
Gerard en Wil