Rondreis Frankrijk - Spanje - Portugal - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van scanreis - WaarBenJij.nu Rondreis Frankrijk - Spanje - Portugal - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van scanreis - WaarBenJij.nu

Door: Wil

20 Mei 2018 | Nederland, Utrecht

19 mei 2018
Lieve familie en vrienden
Na weer veel indrukken van de week kunnen jullie even meegenieten van onze reis. Afgelopen dinsdag hadden we de langste rit van de reis n.l. 450 km. Met de caravan betekent dat al snel een dag onderweg met rustpauzes erbij. De rit langs Bordeaux en het platteland van Les landes is echt het platteland van Frankrijk. Uitgestrekte velden, niet zo erg interessant om te rijden. Toen we Spanje inkwamen begon het gelijk heuvelachtiger te worden. We hadden drie overnachtingen in Zarautz. Een camping gelegen aan de Cantabrische zee, prachtig gelegen . We hebben een excursie naar Bilbao gemaakt naar het beroemde Guggenheim museum Het is vooral het gebouw zelf wat fantastisch is. Een ongelofelijk architectonisch staaltje. Wie van jullie in het boek van Dan Brown aan het lezen is genaamd: de oorsprong die herkent op de foto’s de beschrijvingen vanuit het boek. Het is grappig maar dit supermoderne gebouw met zijn titanium belegde platen heeft als mascotte een puppy van boekende planten. De gids die we de hele dag meehadden vertelde natuurlijk ook over de geschiedenis van Baskenland. ( Euskdadi in hun eigen taal) Alles in Baskenland is in twee talen beschreven. Zie het straatnaambordje in Bilbao. De aanduidingen op de ( snel)wegen dus ook wat al gauw een hoop namen lijkt als alles dubbel geschreven is. Op de tweede dag hebben we een wandeling langs de kust gemaakt waarvoor we eerst 450 treden af moesten en dus bij terugkomst weer op. Maar het was een mooie tocht en omdat het nog een beetje fris is ook goed te doen. Aan lekkere hapjes ontbreekt het niet in dit gedeelte van Spanje. Iedere bar of koffietent heeft Pinchos. ( zie foto) Je zult begrijpen dat je hier niet aan voorbij kan gaan als je een kopje koffie of glaasje wijn bij de bar gaat halen
Afgelopen dinsdag en woensdag was het 13 graden dat was 15 graden verschil met een week daarvoor. Intussen is het rond de 18 graden plus een zonnetje dus wel wat beter. Na onze wandeldag hadden we ,s avonds een Baskische avond. Super lekker gegeten en leuke muziek. De sfeer zat er bij de groep gelijk in.
Gister zijn we weer op pad gegaan naar Burgos. Dat was een mooie rit dwars door de bergen en over een pas. Vandaag hadden we een excursie met een gids in de kathedraal van Burgos. Vanaf de camping hebben we met de meeste mensen gelopen naar de stad wat een klein uurtje wandelen was. Het was heel gezellig druk in het stadje. Op de foto van de trappen van de kathedraal kun je zien dat er een jaarlijks bloemenfeest was. Veel gebouwen waren versierd. Het was goed dat we een gids hadden in de kathedraal want er was ongelofelijk veel te zien. In 1200 is begonnen aan de bouw van de kerk en die heeft 500 jaar geduurd. Je begrijpt dat het dus een ratjetoe van stijlen is geworden. Iedere kapel is weer anders. Je vindt Gotisch, Romaans, Barok en Renaissance. Ik kan niet zeggen dat het altijd mooi is maar indrukwekkend wel. Je kunt je gewoon niet voorstellen hoeveel kunstwerken er in zitten. Aangezien het morgen Pinksteren is leek ons het schilderij waarop de mensen een vlammetje op hun hoofd hebben wel van toepassing om mee te sturen.
De foto waar je Gerard op de grond ziet liggen, zijn we aan het Geocachen. Helaas hebben we deze niet gevonden. Vele andere wel.
In de steden die we bezoeken kun je goed merken dat dit de weg is die pelgrims gaan naar Santiago. Je ziet mensen lopen met een volle rugzak en de Jakobsschelp achterop. Burgos is altijd een belangrijke stopplaats geweest voor de pelgrims.
Nou lieve mensen, jullie zijn weer bijgepraat. Morgen gaan we op weg naar Puebla de Sanabria.
Als je het reisverslag hebt geopend dan kun je de foto’s die we meesturen zien onder het kopje reisverslagen links onder. Het lijkt niet logisch want er staan ook een kopje foto’s maar het blijkt dat de gestuurde foto’s daar onder te vinden zijn. Ik hoop dat het jullie lukt.
Ontvang allemaal de hartelijke groeten en liefs ook van Gerard. ( de fotograaf).
Wil

• 20 Mei 2018 - 18:52

Tine:

Lieve Wil en Gerard, Fijn om van jullie te horen dat het goed gaat en veel moois zien.
    Ook hier waren de temperaturen laag (koud) maar vandaag, de 1e Pinksterdag stralend.
    Ik heb je foto's helaas niet kunnen vinden, zal nogmaals zoeken. Goede reis verder, liefs Tine.

• 20 Mei 2018 - 20:00

Marga:

Hoi, Ik heb toevallig net het boek van Dan Brown gelezen dat in het Guggenheim speelt. Boeiende omgeving hoor. Jullie hebben een mooie reis. Ik heb de foto's gevonden maar moest wel even zoeken.
    Veel plezier.
    Marga

• 21 Mei 2018 - 09:46

Majorie Harteveld:

Hallo Wil en Gerard,

Jullie hebben weer heel veel indrukken opgedaan en kilometers afgelegd.
    Zelf zijn wij jaren geleden ook in Burgos geweest, zij hebben daar prachtige kerken met mooie muur/plafond schilderingen. Ook deze kathedraal hebben wij bezocht. Schitterend !
    Nog heel veel plezier gewenst en de hartelijke groeten van Majorie.

• 25 Mei 2018 - 13:32

Aad Baak:

Gelezen en gezien! Inderdaad, heel wat indrukken te verwerken. Verder een mooie reis toegewenst.
    Groetjes van Bernarda en Aad

Verslag uit: Nederland, Utrecht

Rondreis Frankrijk - Spanje - Portugal

Lieve familie, vrienden en andere bekenden,
Het is bijna zover. Wel een weekje later dan de bedoeling is, maar goed. Een kleine 3 maanden samen op stap dan maakt een weekje minder niet uit.
5 mei gaan we rustig richting Frankrijk waar onze trip, weer met de ANWB, in Chartres begint. 13 mei wordt een ieder daar verwacht en dan gaan we 7 weken rondtoeren door Spanje en Portugal. De trip eindigt op 27 juni in zuid-west Frankrijk en dan nog een aantal weken door dat land zwerven.

We zullen jullie weer regelmatig op de hoogte stellen van onze reisbelevenissen. Hieronder alvast een kleine greep wat ons te wachten staat:

Deze reis door twee prachtige landen, biedt vele hoogtepunten. Te beginnen in Noord Spanje met het fameuze Guggenheim Museum in Bilbao, de imposante kathedraal van Burgos en de bedevaartplaats Santiago de Compostela. Verder bezoekt u vissersdorpjes en paleizen, maakt u een boottocht over de Douro en wordt u onderweg verwend met heerlijke tapas.
In Portugal ontdekt u onder leiding van een gids de twee voornaamste steden, Porto en Lissabon. De reis voert verder door de groene binnenlanden en langs ruige kusten, waarna u heerlijk kunt ontspannen aan de Algarve.
In Andalusië worden Sevilla en Córdoba natuurlijk niet vergeten en gedurende de terugreis naar het noorden worden de steden Madrid, Toledo en Pamplona aangedaan.
Al met al een rijkelijk gevulde reis, die omlijst wordt door muzikale avonden met flamenco en fadomuziek.

Een hartelijke groet van ons
Gerard en Wil