verslag 08 - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van scanreis - WaarBenJij.nu verslag 08 - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van scanreis - WaarBenJij.nu

verslag 08

Door: Wil

30 Juli 2018 | Nederland, Zoetermeer

Verslag 30 juli ’18
Lieve familie en vrienden.
Het is gebleken dat verslag 07 maar zeer gedeeltelijk te lezen was. Waar dat aan heeft gelegen, dat is voor ons een raadsel vandaar een nieuwe poging want sommige lezers wilde graag het laatste gedeelte ook lezen.
Na Taizé zijn we doorgereden naar Echternach in Luxemburg en hebben we nog een paar dagen gewandeld in “Klein Zwitzerland”.
Ondertussen zijn wij weer een weekje thuis. De was gedaan ( een heleboel) en de Caravan een grote schoonmaakbeurt gegeven. Deze staat weer in de stalling tot de herfstvakantie.

Eerder verslag:
Vanuit de Dordogne nog een laatste verslag van onze Spanje/ Portugalreis.
Sinds gister ( dinsdag 3 juli) zitten we in Rocomadour in de Dordogne. Afgelopen week hebben we met de groep El Escorial, Madrid en Pamplona bezocht.
Het El Escorial is een van de drukst bezochte monumenten van Spanje. Het is ontstaan rond het beroemde klooster-paleis van Philips de tweede. Aangezien we in het gebouw geen foto’s mochten maken kunnen we jullie alleen een foto van de buitenkant laten zien.
Door zo’n gebouw met een gids te bezoeken hoor je heel veel van de geschiedenis. Natuurlijk blijft alles niet hangen maar doordat we dezelfde gids een dag later in Madrid hadden bij het bezoek van het koninklijk paleis hoor je de geschiedenis voor een deel nog een keer en herken je weer zaken. We hebben altijd goed gidsen gehad die heel veel van de geschiedenis, de gebouwen, de steden en en de kunst wisten waar we naar gingen kijken.
Het koninklijk paleis in Madrid was ook heel indrukwekkend om te zien. O.a prachtige wandtapijten en plafonds.
Het prachtige plein Plaza Mayor die omringt staat met mooie gebouwen wordt nu gebruikt voor feesten en spektakelstukken maar werd vroeger gebruikt door de Inquisitie voor verhoren en executies voor veroordeelde “ketters”.
De lunch hebben we in stijl gebruikt met koninklijke borden. (Deze waren nog over van de ontelbare serviezen uit het paleis)
Bij de stadswandeling kwamen we het huis en de straat tegen waar Sinterklaas woont.

De 1 na laatste camping was bij de beroemde stierenvechtersstad Pamplona. ( en tevens de provinciehoofdstad van Navarra)
We zaten een week voor de San Fermin-feesten. Van 6 tot 14 juli worden elke dag jonge stieren losgelaten en dwars door de stad , langs een afgezette route naar de stierenvechtersarena gedreven, Zowel de jonge mannen van Pamplona als toeristen rennen dan voor de stieren uit door de straten. Omdat het een week voor het feest was mochten we vanwege veiligheidsvoorschriften de arena niet meer bezoeken.
In Spanje wordt er heel verschillend gedacht over de stierenvechten maar in Pamplona is het een onlosmakelijk onderdeel van de stad.
We hebben de tapaslunch gebruikt in een erg mooi restaurant. De oude dame war wij naast staan heette ons welkom.
Op vrijdag zijn we door de Pyreneeën naar Urrugne gereden dat ligt net over de Spaanse grens in in Frans Baskenland.
Daar hadden we ons afscheidsdiner met de ANWB groep. We hebben het bijzonder fijn gehad met elkaar.
Zaterdagmorgen ging een deel naar huis en zondagmorgen bijna de rest. Wij zijn samen met nog een stel tot maandagmorgen gebleven. We reden toen naar Estang. Wat schetst onze verbazing toten we ‘s avonds een wandeling gingen maken in het dorp van 630 inwoners .Er stond een heuse arena waar ook stierenvechten worden gehouden. Nooit geweten dat dat in Frankrijk ook voorkomt!
We blijven nog een paar dagen in Rocomadour want het is hier een prachtige omgeving. Daarna gaan we op weg naar Taize.
We hopen dat het met jullie ook allemaal goed gaat en we zullen nog een keer een levensteken van ons laten horen.
Allemaal een lieve groet van Gerard en Wil

Verslag uit: Nederland, Zoetermeer

Rondreis Frankrijk - Spanje - Portugal

Lieve familie, vrienden en andere bekenden,
Het is bijna zover. Wel een weekje later dan de bedoeling is, maar goed. Een kleine 3 maanden samen op stap dan maakt een weekje minder niet uit.
5 mei gaan we rustig richting Frankrijk waar onze trip, weer met de ANWB, in Chartres begint. 13 mei wordt een ieder daar verwacht en dan gaan we 7 weken rondtoeren door Spanje en Portugal. De trip eindigt op 27 juni in zuid-west Frankrijk en dan nog een aantal weken door dat land zwerven.

We zullen jullie weer regelmatig op de hoogte stellen van onze reisbelevenissen. Hieronder alvast een kleine greep wat ons te wachten staat:

Deze reis door twee prachtige landen, biedt vele hoogtepunten. Te beginnen in Noord Spanje met het fameuze Guggenheim Museum in Bilbao, de imposante kathedraal van Burgos en de bedevaartplaats Santiago de Compostela. Verder bezoekt u vissersdorpjes en paleizen, maakt u een boottocht over de Douro en wordt u onderweg verwend met heerlijke tapas.
In Portugal ontdekt u onder leiding van een gids de twee voornaamste steden, Porto en Lissabon. De reis voert verder door de groene binnenlanden en langs ruige kusten, waarna u heerlijk kunt ontspannen aan de Algarve.
In Andalusië worden Sevilla en Córdoba natuurlijk niet vergeten en gedurende de terugreis naar het noorden worden de steden Madrid, Toledo en Pamplona aangedaan.
Al met al een rijkelijk gevulde reis, die omlijst wordt door muzikale avonden met flamenco en fadomuziek.

Een hartelijke groet van ons
Gerard en Wil