reisverslag 6 - Reisverslag uit Toledo, Spanje van scanreis - WaarBenJij.nu reisverslag 6 - Reisverslag uit Toledo, Spanje van scanreis - WaarBenJij.nu

reisverslag 6

Door: Wil

21 Juni 2018 | Spanje, Toledo

Verslag 6 21 juni
Lieve familie en vrienden.
Lang geleden dat je bericht van ons kreeg. De reden is dat het plotseling heel warm weer is geworden. Dinsdag 12 juni was het 18 graden en een kille wind zodat je bij de kust je jas aan moest en donderdag 14 juni is het 38 graden in Sevilla. Jullie zullen begrijpen dat je bij zulke hoge temperaturen geen puf heb om achter de pc te gaan zitten met foto’s en een verslag. Maar we wennen langzaam aan het mooie weer dus hierbij weer een levensteken.

Van 10-13 juni zaten we in het bekende Albufeira ( Portugal). Een zeer toeristisch maar ook gezellig stadje. Ook wel weer eens leuk om wat drukte om je heen te zien i.p.v. zeer rustige boulevards.
We hebben een mooie bustocht gemaakt door de Algarve naar het zuidelijkste punt van het Europese continent genaamd: Cabo de Sao Vicente. In de middeleeuwen dacht men dat deze plek het eind van de wereld was. Gezien de foto met de braadworst ziet men dat nu wat ruimer.
De gids vertelde die dag dat het op de Portugese radio veel over het weer ging. Iemand vroeg zich wanhopig af waar in Portugal de zon scheen.
Op de grote klif staat een van de krachtigste vuurtorens ter wereld. Voor de kenners :de lamp heeft 1000 wat Halogeen. Normaal kun je niet boven in de vuurtoren komen maar ze maken af en toe voor een groep een uitzondering. Maanden gelden had de ANWB deze afspraak al gemaakt en het was een interessante rondleiding die we van een van de vuurtorenwachters kregen.

Op woensdag begon het zonnetje te schijnen en wij besloten een strandwandeling te maken. Dat ging prima ‘s morgens. Toen we na de lunch terug wilde lopen bleek het kleine watertje waar we doorheen waren gelopen bij vloed een behoorlijk diepe geul te zijn die een lagune van water voorzag. Dan maar broeken uit en voorzichtig er door heen. Twee andere leden van de groep liepen achter ons en hebben de foto gemaakt. Zelf zagen ze het niet zitten om er door heen te gaan en hebben zeker 5 km. om moeten lopen.

Donderdag hebben we Portugal weer verlaten en trokken we naar Andalusië in Spanje.
Het is ongelofelijk dat als je Spanje binnenkomt er ineens Oleander staat in de tussenberm op de snelweg. We hebben dit een paar honderd km. gezien.
In Sevilla hebben we twee dagen rondgekeken. Een dag met de groep en een gids en 1 dag samen. Een erg leuke stad met prachtige gebouwen uit verschillende landen. . Die mooie gebouwen stammen af van de wereldtentoonstelling van 1219. Spanje wilde als gastland natuurlijk met het mooiste gebouw komen en dat is het Plaza de Espanja. Vrij toegankelijk voor iedereen om van al dat moois te genieten.
Een ander opmerkelijk gebouw is het Paleis Alcazar. Je ziet hier hoe de Moorse ( Moslim) stijl samenvalt met de bouw van een paleis van een christelijk koning. Er zaten zelfs teksten uit de koran op de muren. Spanje en Portugal zijn 5 eeuwen bezet geweest door de Moren en dat heeft natuurlijk zijn sporen in de bouwkunst achtergelaten. De koning die het paleis liet bouwen hield van de Moorse motieven en bouwkunst.
Wie Sevilla zegt, zegt Flamingo. We hebben ‘s avonds een mooie flamingoshow gezien door beroepsdansers.
We mochten geen foto’s maken tijdens het dansen dus helaas, geen plaatje.
Om half negen gingen we op weg naar een restaurant en we hebben buiten op straat gegeten. Dat was voor ons ongelofelijk want de avond ervoor konden we voor het eerst buiten zitten.

Vervolgens gingen we zondag op weg naar alweer een mooie stad.: Cordoba.
Het meest beroemde gebouw waar mensen vanuit de hele wereld naar toe komen is de Mezquita.
Het unieke van dit gebouw is dat het een combinatie is van een kathedraal binnen een ( eerdere) moskee. Het is heel apart om een kruisbeeld te zien omringt door Moorse bouwkunst.
Sinds eergister zitten we in Toledo. Een heel apart stadje op een berg gebouwd. Gister en vandaag dus heel wat geklommen gedaald. Gister met de groep geweest en vandaag samen.
Ook in Toledo is weer een aparte kathedraal. Behalve dat het heel groot is zit er ook een stuk apart Barok gedeelte in. Op een gegeven moment een stuk dak weggehaald en een raak geplaatst met de barokke figuren erom heen. Tijdens de rit van een restaurant af zijn we ook nog nar de bekende witte windmolens geweest.
Vanmorgen waren we al om half 10 weer in het stadje om rustig rond te dwalen. Qua temperatuur gaat het in de morgen best. De straatjes zijn nauw en dat geeft veel schaduw. Na de lunch gauw naar de camping en het heerlijk zwembad in. Na het zwemmen zijn er genoeg schaduwplekken gemaakt dus dan hou je het prima uit met een boekje. En dan tegen zeven uur nog even gezellig met een groepje wat drinken op het terras met uitzicht op Toledo.

Morgen gaan we op reis naar Madrid. We hebben nog een week te gaan. Het volgende verslag zal dus wel na afloop van de reis zijn.

Lieve mensen allemaal de hartelijke groeten van
Gerard en Wil

• 22 Juni 2018 - 06:04

Ina & Walter:

Beste Gerard en Wil,
    Jullie hebben ondertussen al heel veel gezien, leuk. Wel grote temperatuur schommelingen. Andalusië staat nog op ons verlanglijstje, er staan heel veel historische gebouwen. Niet vergeten om in Madrid churros te eten bij Chocolateria San Gines aan de Pasadizo de San Gines 5.
    Mvg, Ina & Walter

• 22 Juni 2018 - 18:09

Tine Baak:

Lieve Wil en Gerard. Nu is het hier gewoon koud, wel fijn dat jullie nu heerlijk kunnen zwemmen, maar ook veel mooie plaatsen zien. Geniet er van. Liefs, Tine.

• 23 Juni 2018 - 07:40

Theo & Esmée:

Foto's zien er goed uit! Lekker weer ook, beter dan hier.

• 24 Juni 2018 - 10:56

Majorie Harteveld:

Hallo Wil en Gerard,
    Net als in Nederland soms per dag grote temperatuurverschillen.

Wat een prachtige dingen zien jullie toch. Erg grappig om te horen over het hoogteverschil van het water en zien hoe je erdoor moet waden om thuis te komen.

Hier in het inloophuis gaat alles prima.

Nog heel veel mooie en leuke dagen gewenst en zeker een goede terugreis.
    De hartelijke van heel veel mensen.

Majorie

• 02 Juli 2018 - 08:02

Aad:

Na de drukte van de afgelopen weken even rustig de tijd genomen voor jullie verslag(en). Wat hebben jullie veel gezien, zeg! en Leuke foto's ook. Over het weer is altijd veel te discussiëren, maar jullie hebben wel lang moeten wachten op wat zonneschijn! Hier is het ook sterk wisselend, maar de laatste week is het ronduit prachtig. Wel erg droog . . . en nu moeten we zuinig doen met water. Nou ja, dan maar een keer de auto niet wassen. En een biertje ipv een glas water :-)
    We wensen jullie nog een mooie reis verder. Groeten van Bernarda en Aad

Verslag uit: Spanje, Toledo

Rondreis Frankrijk - Spanje - Portugal

Lieve familie, vrienden en andere bekenden,
Het is bijna zover. Wel een weekje later dan de bedoeling is, maar goed. Een kleine 3 maanden samen op stap dan maakt een weekje minder niet uit.
5 mei gaan we rustig richting Frankrijk waar onze trip, weer met de ANWB, in Chartres begint. 13 mei wordt een ieder daar verwacht en dan gaan we 7 weken rondtoeren door Spanje en Portugal. De trip eindigt op 27 juni in zuid-west Frankrijk en dan nog een aantal weken door dat land zwerven.

We zullen jullie weer regelmatig op de hoogte stellen van onze reisbelevenissen. Hieronder alvast een kleine greep wat ons te wachten staat:

Deze reis door twee prachtige landen, biedt vele hoogtepunten. Te beginnen in Noord Spanje met het fameuze Guggenheim Museum in Bilbao, de imposante kathedraal van Burgos en de bedevaartplaats Santiago de Compostela. Verder bezoekt u vissersdorpjes en paleizen, maakt u een boottocht over de Douro en wordt u onderweg verwend met heerlijke tapas.
In Portugal ontdekt u onder leiding van een gids de twee voornaamste steden, Porto en Lissabon. De reis voert verder door de groene binnenlanden en langs ruige kusten, waarna u heerlijk kunt ontspannen aan de Algarve.
In Andalusië worden Sevilla en Córdoba natuurlijk niet vergeten en gedurende de terugreis naar het noorden worden de steden Madrid, Toledo en Pamplona aangedaan.
Al met al een rijkelijk gevulde reis, die omlijst wordt door muzikale avonden met flamenco en fadomuziek.

Een hartelijke groet van ons
Gerard en Wil