reisverslag 5 - Reisverslag uit Porto, Portugal van scanreis - WaarBenJij.nu reisverslag 5 - Reisverslag uit Porto, Portugal van scanreis - WaarBenJij.nu

reisverslag 5

Door: Wil

11 Juni 2018 | Portugal, Porto

Lieve familie en vrienden.
De weken vliegen om misschien ook voor jullie maar in ieder geval voor ons. Wij zijn nu vier weken op stap met de groep Zijn vandaag in Albufeira aangekomen. Hopend op wat meer zon en warmte zat ik vanmiddag onder een vlies dekentje en warm vest buiten. Helaas het is niet anders.
We hebben een week achter de rug met twee heel verschillende elementen. Allereerst was daar Lissabon. Een stad met 2 ½ miljoen inwoners op een totale bevolking van 10 miljoen. In een land twee maal zo groot als Nederland. We hadden een interessante excursie in Lissabon. Met de gids gingen we allereerst de oude volkswijk Alfama in. Stijl opklimmend door de nauwe tot zeer nauwe straatjes. Deze waren met slingers versierd en waar het ook maar kon waren barretjes in aanbouw of al klaar. Op 13 juni viert Lissabon de dag van de beschermheilige: Sint Anthonius. Op 12 juni is het een soort carnaval. Alle wijken in de stad zijn versierd en de inwoners komen in allerlei kledij naar beneden. Na de lunch zijn we naar een wijk gegaan waar veel grote standbeelden staan. I.t.t Nederland worden de helden van de gouden eeuw niet weggezet als foute mensen maar gezien in de tijd van toen. Portugal is trots op zijn ontdekkingsreizigers en de mensen die door de koloniën een gouden eeuw in Portugal brachten. Iets heel ander is een gebakje wat heel bekend is de z.g. Nata.
Overal te koop maar er is een speciaalzaak in Lissabon waar de mensen in een lange rij buiten stonden teneinde zo’n taartje daar te kunnen kopen. Belim heet de zaak.
Gerard en ik zijn samen nog een dag naar de stad gegaan. Met de bus vanuit de camping was prima te doen.
Aangezien Lissabon op heuvels ligt is het een kunst om overal te komen. Een tandrandbaantje en de trammetjes bieden uitkomst. De tram lijkt uit een museum te komen maar hij is gewoon” echt”
Een must om te ten zijn de gebakken sardientjes. Het seizoen is net begonnen, net zoiets als bij ons vlaggetjesdag voor de haring.
De gids vertelde van de week dat het voor jongeren heel moeilijk is om werk en woonruimte te vinden. In de steden is het vol en daarbuiten weinig werk. In lissabon wordt net als in Amsterdam de huizenprijzen opgedreven door veel b&b.
Do, vr en zaterdag stonden we in Alvito, op een camping aan een stuwmeer in een natuurgebied.
We waren omgeven door kurkeiken en olijfgaarden. Er zijn ongelofelijk veel ooievaarsnesten ( met jongen) ook in elektriciteitsmasten. Een hele kolonie tegelijk. We hebben daar wat gewandeld en genoten van de mooie omgeving, wel steeds op weg met jas en paraplu voor de buitjes.
Toen we vandaag naar Albufeira reden zagen we zoveel nieuwe aangeplante olijfgaarden en veel graanvelden. Je ervaart dan het inwoneraantal t.ov. de ruimte die er is. De volgende keer meer berichten vanuit de Algarve.
Hartelijke groet van Gerard en Wil

• 11 Juni 2018 - 19:20

Greet En Jaap Baak:

Dag Wil en Gerard.

Wat leuk om veel bekende beelden te zien uit Lissabon.. Die taartjes hé o wat zijn die lekker, neem er maar een paar mee. Hopen van harte dat jullie toch een beetje het vertrouwde weer van Portugal krijgen, lekker warm. Hele fijne tijd nog verder.
    Hartelijke groeten vanuit Zeeland.
    Greet en Jaap

Verslag uit: Portugal, Porto

Rondreis Frankrijk - Spanje - Portugal

Lieve familie, vrienden en andere bekenden,
Het is bijna zover. Wel een weekje later dan de bedoeling is, maar goed. Een kleine 3 maanden samen op stap dan maakt een weekje minder niet uit.
5 mei gaan we rustig richting Frankrijk waar onze trip, weer met de ANWB, in Chartres begint. 13 mei wordt een ieder daar verwacht en dan gaan we 7 weken rondtoeren door Spanje en Portugal. De trip eindigt op 27 juni in zuid-west Frankrijk en dan nog een aantal weken door dat land zwerven.

We zullen jullie weer regelmatig op de hoogte stellen van onze reisbelevenissen. Hieronder alvast een kleine greep wat ons te wachten staat:

Deze reis door twee prachtige landen, biedt vele hoogtepunten. Te beginnen in Noord Spanje met het fameuze Guggenheim Museum in Bilbao, de imposante kathedraal van Burgos en de bedevaartplaats Santiago de Compostela. Verder bezoekt u vissersdorpjes en paleizen, maakt u een boottocht over de Douro en wordt u onderweg verwend met heerlijke tapas.
In Portugal ontdekt u onder leiding van een gids de twee voornaamste steden, Porto en Lissabon. De reis voert verder door de groene binnenlanden en langs ruige kusten, waarna u heerlijk kunt ontspannen aan de Algarve.
In Andalusië worden Sevilla en Córdoba natuurlijk niet vergeten en gedurende de terugreis naar het noorden worden de steden Madrid, Toledo en Pamplona aangedaan.
Al met al een rijkelijk gevulde reis, die omlijst wordt door muzikale avonden met flamenco en fadomuziek.

Een hartelijke groet van ons
Gerard en Wil