Scanreis 9 woensdag 22 juni - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van scanreis - WaarBenJij.nu Scanreis 9 woensdag 22 juni - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van scanreis - WaarBenJij.nu

Scanreis 9 woensdag 22 juni

Door: Wil

22 Juni 2016 | Nederland, Zoetermeer

Hallo familie en vrienden.
Het is weer hoog tijd voor een verslag van onze reis. We hebben veel beleefd. Allereerst drie dagen op de Lofoten geweest. Dit is een eilandengroep die door heel veel (hoge) bruggen met elkasr verbonden is. Die hoge bruggen zijn nodig om de cruiseschepen doorgang te geven. De lofoten is een prachtig natuurgebied. Je zou er foto' s blijven maken. De eerste dag hebben we een eccursie met de bus gedaan. We hebben o.a het Vikingmuseum bezocht. Door een toevallige vonds van glaswerk door een boer is men gaan graven en vond men de resten van een heel groot Vikinghuis wat ook politieke betekenis moet hebben gehad.
Ze hebben het op ware grootte nagebouwd. Verder naar leuke vissersdorpjes geweest. De oude vissershuisjes zijn nu bijna allemaal vakantiehuisjes. We hadden die dag lekker best aangenaam weer na al die kou. De volgende dag was er weer een koude wind. Dat heeft ons niet weerhouden om een stuk de berg op te gaan. Op een beschut plekje konden we lunchen en hadden we prachtig uitzicht. 'S nachts zou het om 1.00 uur middernachtzon zijn. Vanwege de heldere lucht die avond wilde we dit met een groepje wel meemaken. We zaten nu aan de kust en dan kun je het mooi zien. Maar om zo lang wakker te blijven hadden we afgesproken om om 24.00 jeu de boulles te gaan spelen. Het was heel koud zoals je wel kunt zien maaar voor onze caravan ging het wel want dat stond je uit de wind. Daarna naar het strand waar we gezandstraalt werden maar mooie plaatjes konden maken. Jullie zullen wel begrijpen dat een lekker warm bed daarna heel aangenaam was.
De derde dag had de reisleiding voor ontbijt gezorgd in een ruimte op de camping. Dat was heel leuk. Het weer was toen heel somber. Maar toen we er op uit gingen naar de andere kant van het eiland bleek dat daar de zon scheen en hebben we leuke dopjes bezocht. Je zag overal stokvis hangen en liggen. Dat is een goede inkomstenbron hier. De technische man van de leiding die heet had ook stokvis gekocht en heeft dat voor iedereen klaargemaakt. Eerst moet dat 2 dagen in het water staan wat steeds ververst moet worden. Dan moet er flink geslagen worden op de vis en tenslotte gekookt. Om zes uur konden we allemaal met een pannetje naar zijn caravan waar we de gekookte vis kregen waar zijn vrouw Fieke een heerlijke saus bij had gemaakt.
Nooit gedacht dat ik nog eens wat bij de bedeling zou halen.
Zaterdag gingen we om acht uur op pad want we moesten naar de boot. Het was nog wel spannend met de harde wind en de hoge bruggen maar gelukkg ging alles goed. De veerboot bracht ons in ruim drie uur naar Bodo toe. We zitten nu dus weer op het vasteland. Afgelopen maandag zijn we opnieuw de poolcirkel gepasseerd. Dat was wel een verschil wat temperatuur betreft met Finland toen we daar op 28 mei overheen gingen. Het was toen 21 graden en nu 4 graden. Het was wel weer heel mooi. Heel ruig en veel sneeuw.
We hebben intussen in Saltstraumen en Bjerka gestaan en gaan morgen onderweg naar Trondheim. Het beloofd de komende dagen lekker weer te worden dus de winterspullen kunnen even opgeborgen worden. Ontvang een hartelijke groet uit een moor Noorwegen.
Gerard en Wil
Ps ik denk niet dat ik foto,s kan toevoegen want het internet is erg instabiel. Ik hoop dat dit verslag wel wegkomt. Probeer ik orgen de foto,s t

• 23 Juni 2016 - 07:05

Marga V:

Hallo friends,
    Wauhhhh wat een belevenissen allemaal,
    Wat geweldig om dit mee te makeñ,al die indrukken.
    Wel heel koud, geweldige foto's zijn te zien.
    Mooie ķoude foto van gerard winters ingepakt.
    Ga nog lekker Genieten.
    Hier vannacht fiks onweer.
    Word hier vandaag 31 graden benauwd,regen.
    Veel plezier,kus van hier.
    F&M

• 23 Juni 2016 - 21:04

Tine Baak:

Ha Wil en Gerard, Met het verslag(bedankt) zijn de foto's toch overgekomen.Prachtig, het lijkt wel een winterreis. Heel bijz. die hoge bruggen, spannend om die over te rijden, en nog wel met caravan.
    Het is hier nu warm, maar onweer en plensbuien verfrissen ons.Lieve groet, Tine.